Apa perlu buat bila rasa down?

                                                             السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
 
Bismillahirrahmanirrahim.
How's your day today? Okay so today i would to share something yang somehow tak semua orang tahu and tak semua orang rasa and tak semua orang dapat. Fuh, amende tu! So basically benda ni tak berkait dengan sesiapa pun. but it is all based on my experience. Like seriously, experience taught you a lot. especially for those yang dah remaja  and dah lebih drpd 15 or 18 or 20 or 30 or 40 and etc. years old, mesti banyak and macam2 pengalaman yang kita dah lalui. semakin meningkat usia, semakin banyak dugaan dan cabaran. 

yes, sampai satu tahap kita rasa penat nak hidup. kita rasa kenapa aku kena lalui benda ni. kita rasa aku tak patut hidup macamni. kita rasa kita tak patut kenal orang itu ini. kita rasa kita nak salahkan takdir. kita rasa kita tak mampu nak buat apa2. susahnya hidup! pernah tak rasa? tak kisah lah kita rasa apa, tapi mesti pernah rasa satu saat satu ketika kita rasa down sangat2. Tapi bila kita down, apa yang kita fikir dan apa yang kita cari? kawan? twitter? diary? rempit? rokok? bunuh diri? makan? apa apa je lah.  Tapi pernah tak kita duduk, kita cari Allah? kita selalu lupa Allah. sedangkan ujian tu datang drpd Allah. mungkin ujian tu datang drpd manusia. tapi sebenarnya kita tak tahu, ujian tu datang drpd Allah melalui manusia. manusia sebagai wasilah ujian shj. kita lupa kita lupa. kita selalu lupa. lupa Allah yang ciptakan ujian, jadi kepada Allah jua lah kita mengadu mohon petunjuk Allah mohon Allah dorong kita mohon Allah bimbing kita. mudahnya Allah bagi jalan kat kita tapi mengapa perlu bersusah payah cari manusia dan memudaratkan diri sendiri untuk mencari jalan keluar setiap ujian tu? mengapa? tepuk dada tanya iman. 

kita kata kita beriman, tapi kita lupa kita tak yakin pun dengan Allah yang Maha Kaya yang Maha Penolong Yang Maha Hebat. tau tak, yakin dengan Allah ni kuasa dia besar sangat2. hebatnya yakin dengan Allah ni. tahu tak, bila kita yakin dengan Allah, akan ada satu POWER tau yang kita akan rasa. tanpa kita sedar, dengan yakin tu, anything can happen. senang kata, ada magic lah. nak tau tak? okay, i ada satu cerita di mana it happened to myself. bcs i tahu dan it happened to me kan, so felt that. so one day, masatu hari nak balik rumah lah. cuti apa tah, i tak ingat. biasalah asrama kan.. mestilah syok habis bila dapat balik. em fyi, i kan prefect, ada bilik sendiri 4 org je so i pun buat lah perangai buruk simpan phone sendiri sbb i kan duduk jauh so mmg boleh bawak phone i pun naik train je.. my parents suruh bawak. but usually i akan hantar kat warden all the students' phone and also mine tapi kali tu, aku rasa cam better i pegang. sbb taknak screen retak lagi. okay so takpe. tapi tak disangka sangka, hari balik tu, ada SPOTCHECK BESAR BESARAN!! walaweh, time tu jugak i letak phone i dlm bagasi, dekat poket yang takde kunci, and dekat dlm kelas! sedangkan bilik i tu terkunci and cikgu takkan boleh bukak! ma shaa Allah, perasaan waktu tu kan, hanya Allah je yang tahu betapa berdebarnya betapa lajunya jantung aku berdegup. Allahurabbi, dosa apakah ini 😂 Okaylah, aku pun, letakkan keyakinan aku 500% pada Allah masatu. kebergantungan aku hanya pada Allah semata masatu. (sorry campur2 aku and i 😂)  memang i bagitahu kat kawan2 i masatu, memang takguna la, dyorang bukan boleh buat apa2 kan? so i kan prefect, i kena check dekat asrama. so sepanjang satu blok tu i check i baca "Hasbunallah wani'mal wakil, ni'mal maula wani'man nasir" je masatu. memang tak berhenti lah. memang sentiasa. i berdoa lagi "ya Allah, kau hijabkan lah beg aku tu agar org yang check dlm kelas aku tu tak jumpa phone tu" ha sampai macamtu sekali tau 😂 okay so lepas dah habis semua, kawan i cakap kat i "weh syazul, kalau kau check beg kau nanti ada, sujud syukur lah weh" Allahuakbar, memang masa nak gerak jalan ke kelas kat sekolah tu, perasaan aku bercampur baur, tapi still tak berhenti zikir benda yang sama. okay, sampai je kelas, aku bukak je zip bagasi, selukkan tangan ke dalam, and ALHAMDULILLAH! Ma shaa Allah syukur nya aku waktu tu hanya Allah je yang tau, terus menitis airmata aku. I terus pergi bilik pengawas, sujud syukur terus! and tak dapat menahan lah air mata dari jatuh ke lantai. memang waktu tu, i tahu Allah nak tunjuk something yang i patut share dengan umat sejagat bahawa kebergantungan kita hanya pada Allah, bukan pada sesiapa yang lain.

So I hope, cerita I ni jadi pengajaran buat adik2 kakak2 or abang2 sebabnya I rasa benda tu, I lalui benda tu and I nak uoll tau, Allah is everything that we need. Sesusah mana pun kita, sejahat mana pun kita, Allah tempat kita kembali, Allah tempat kita mengadu. Allahurabbi, penat tangan I menulis. In shaa Allah ada peluang ada rezeki i akan tulis lagi pasal yakin ni. sebab banyak sangat kalau nak cerita. In shaa Allah jumpa lagi di post yang akan datang. wallahua'lam

Comments

Popular posts from this blog

Everything starts with bismillah

buat cinta yang sentiasa aku dambakan