Everything starts with bismillah

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


Bismillahirrahmanirrahim
Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang
Allah itu Maha Pemurah
Yakinlah dengan janji-janji allah
Sesiapa yang bersyukur Allah akan tambah
Tambah apa?
Allah tambahkan rezeki dan nikmat.
Rezeki tak semestinya berupa wang ringgit
Tidak juga berupa harta
Boleh jadi rezeki dari segi ketenangan hati dan jiwa
Percayalah,
Nak dapatkan ketenangan hati dan jiwa bukan mudah
Dan tak ramai orang memilikinya
Beruntunglah sesiapa yang memilikinya
Dengan ketenangan ini, akan lahirlah sebuah kebahagiaan
Kebahagiaan tidak mampu dibeli dengan wang ringgit juga harta yang banyak
Tiada gunanya harta setinggi gunung andai tidak memiliki kebahagiaan
Berbahagialah wahai manusia,
Di sekelilingmu masih ada jiwa-jiwa yang kasih dan cinta
Ada lidah yang masih berbicara dalam doanya
Masih ada ingatan yang sentiasa mengingati tatkala jauh dari sisi
Hargailah
Kerana kebahagiaan itu terbit dari sekecil-kecil penghargaan.

-AisyahZull-

"Apa pun (kenikmatan) yang diberikan kepadamu, maka itu adalah kesenangan hidup di dunia. Sedangkan apa (kenikmatan) yang ada di sisi Allah adalah lebih baik dan lebih kekal bagi orang-orang yang beriman dan hanya kepada Tuhan mereka bertawakal"
(Asy-Syura 42:36)




Bersyukurlah

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


Bersyukurlah Allah masih beri nikmat
Ada orang yang lebih baik dan mulia daripada kita
bersyukurlah
Ada hikmahnya kenapa kita perlu lihat orang yang lebih mulia drpd kita
Sebab,
Allah nak kita sentiasa sedar
yang kita ni cuma HAMBA
Ingat, kita cuma hamba,
Memang tak akan ada yang perfect pun dalam diri seorang hamba
Kalau kita rasa diri kita ni sempurna,
Dahi kita cukup payah cecah sejadah
Ingatlah, 
Allah sentiasa dengar luahan hati hamba-hambaNya
Bila kita rasa hati kita kosong,
Mohonlah petunjuk
Moga Allah tunjukkan apa yang hati kita perlu.
Ingatlah,
Jika kita tak jumpa hati kita,
Carilah di tiga tempat,
Ketika sepertiga malam,
ketika membaca quran di waktu pagi,
dan ketika berdoa,
dan andai tidak jumpa juga,
ketahuilah bahawa waktu itu hati kita telah mati.
Dan ingatlah,
Bila kita rasa diri kita ni hebat,
Cepat lah beristighfar,
Agar bangga diri tidak menguasai diri.
Bila kita rasa diri kita ni bagus a.k.a perfect,
tengoklah orang yang lebih mulia daripada kita
agar rasa perhambaan sentiasa mendampingi
Bila kita rasa tidak cukup,
Lihatlah mereka yang lebih rendah dan tak punya apa-apa,
agar syukur sentiasa menemani.


-AisyahZull-

Pesanan buat spm leavers

Bismillahirrahmanirrahim



Jangan berputus asa dengan rahmat Allah
Rezeki Allah itu luas
Rahmat Allah itu sentiasa ada
Sebagai hamba kita kena yakin
Yakin yang Allah akan bagi
Kita dah usaha dan buat yang terbaik
Tinggal tawakal dan doa
Buat apa nak takut kita gagal
Every cloud has a silver lining
Allah tahu apa yang terbaik untuk kita
Allah yang ciptakan kita
Allah juga yang ciptakan pemeriksa kertas kita
Allah yang gerakkan tangan dia
Allah yang bagi dia melihat
Allah yang bagi dia akal untuk berfikir
Rezeki Allah nak bagi
Sekelip mata je Allah boleh bagi
Kalau tak ada
Perhaps rezeki kita kat tempat lain
Bukan sekarang, mungkin akan datang
Berdoalah sesungguh yang mungkin.
Doa itu senjata kita
yakinlah pada Allah
Bila kita tahu betapa besarnya nikmat yakin itu
Kebrgantungan kita pada Allah pasti melebihi segalanya
Percayalah,
Janji Allah itu pasti.

-AisyahZull-